joi, 2 octombrie 2014

MasterPlanul General de Transporturi e de fapt Planul Masterului Sova?


Pe data de 01.10.2014 a fost facut public mult asteptatul document cu privire la strategia de transporturi pe termen scurt, mediu si lung denumit MasterPLan General de Transporturi. Cu toate ca semnalele erau ca se va tine cont de recomandarile, sugestiile si prioritatile in materie de transporturi din partea Comisiei Europene, Guvernul Romaniei dupa o intarziere de peste 12 luni a venit cu prezentat proiectul. Momentan a fost sustinut in fata comisiilor reunite de transporturi din Parlamentul Romaniei.
Pentru cei care nu-si mai amintesc proiectele pe care le finanteaza prioritar Comisia Europeana se impune o scurta retrospectiva. In urma conferintei de la Talinn din octombrie 2013, Romania s-a ancorat (din nou!) la realitatile teritoriale ale Uniunii Europene, articulandu-si reteaua de transport si extinzandu-si caile de comunicatie pentru a putea fi finantate (mai usor) din fonduri de coeziune. Astfel ca, reteaua de transport a fost divizata pe doua paliere: o retea principala (core network) si una secundara (comprehensive core). Cele 2 niveluri sunt diferentiate in functie de importanta acestora si beneficiaza de procente de finantare diferite. Fostele coridoare pan-europene au devenit istorie (coridoare pan-europene Creta si Helsinki ce tranziteaza Romania erau etichetate cu IV si IX) si s-au transformat in Proiecte Prioritare. Este de actualitate faptul ca Sibiu-Pitesti face parte din proiectul prioritar PP7 si reprezinta o prioritate (un must-build) a Uniunii Europeane pentru Romania. Nu  reamintesc motivele care au stat la baza acestei decizii, considerandu-le mai mult decat pertinente si pe deplin justificate: traficul de pe Sibiu-Pitesti sustine construirea unei autostrazi si faciliteaza accesul catre vestul tarii si Europa Centrala. Pentru construirea ipotezei amintesc faptul ca si Iasi-Tg. Mures se afla pe reteaua principala de transport fiind eligibila (la finantare) in egala masura ca si tronsonul Sibiu-Pitesti. 
Sa retinem aceste 2 observatii: tronsoanele Sibiu-Pitesti si Iasi-Tg. Mures sunt sustinute de U.E. pentru finantare si pot fi materializate ca autostrazi deoarece sunt amplasate pe TEN-T Core Network (reteaua principala de transport trans-european)
Revenind la stirea cu MasterPlanul, mass-media centrala, regionala si locala a prezentat pe larg hartile care au insotit MPGT (MasterPlanul General de Transporturi). 
 
Ce surprinde sunt urmatoarele aspecte:
1.    Tronsonul Sibiu-Pitesti nu mai este propus pentru a fi autostrada si a fost retrogradat la drum express
2.    Tronsonul Iasi-Tg. Mures a fost retrogradat la propunerea de drum express
3.    Autostrada Suceava-Focsani nu mai prezinta o prioritate fiind mentionata ca drum express propus.
4.    Apar in schimb doua propuneri interesante pe relatiile Bacau-Brasov si Sibiu-Brasov care sunt propuse ca autostrazi.
Adunand cele 4 aspecte enumerate mai sus si analizand figura de mai jos observam ca Brasov devine un punct nodal al autostrazilor cu tendinta de canalizare si dirijare a traficului catre/dinspre Moldova si catre/dinspre Banat sau sudul Ardealului spre capitala Bucuresti.
 
 
  
Oare pe ce traseu se va canaliza tot traficul spre capitala? Cumva pe Valea Prahovei?  Si de ce? Pentru ca sectorul Comarnic-Cristian (cunoscut in presa ca autostrada Ploiesti-Brasov) trebuie sa aiba trafic pentru a fi sustinut! Momentan Comarnic-Brasov (intentionata a fi realizata printr-o schema de tip parteneriat public-privat) nu se incadreaza la eligibilitate financiara pentru ca nu are traficul necesar. Info aici: http://www.gandul.info/autostrazile-de-hartie-pe-ce-bani-se-bazeaza-in-realitate-autoritatile-pentru-finantarea-comarnic-brasov-12522383.html Astfel ca taxa pentru autostrada particulara Comarnic-Brasov nu ajunge pentru a „trece” de exigentele BEI si BERD. Insa, exista o speranta: cele 12 luni de intarziere s-au dovedit utile si doleantele si insistentele fostului ministru Dan Sova au avut succes. Chiar sunt justificate „stiintific” de un studiu elaborat de una dintre cele mai mari companii din domeniu, respectiv firma americana AECOM.
Dar oare se justifica necesitatea unei autostrazi pe relatiile Bacau-Brasov si Sibiu-Brasov? Analizand datele de trafic de la ultimul recensamant efectuat de CESTRIN in 2010 aflam urmatoarele:
- sectiunea Bacau-Brasov cuantificata pe drumul national prezinta o MZA (medie zilnica anuala) de 7.808 Autoturisme.
- sectiunea Sibiu-Brasov are o MZA de 10.574 autoturisme.
             Au aceste tronsoane trafic de autostrada? Raspunsul: nu si posibil da. Dar acest aspect conteaza mai putin. Nu conteaza ca U.E. ne obliga si ne conditioneaza chiar intregul exercitiu bugetar pe 2014-2020 de constructia autostrazii Sibiu-Pitesti. 
Exista cel putin 4 motive care sustin autostrada Sibiu-Pitesti in detrimentul Sibiu-Brasov:
1.  pe Sibiu-Pitesti se inregistreaza o MZA de peste 12.349 de autoturisme in mod constant fata de cele 10.574 autoturisme pe sectiunea Sibiu-Brasov
2. Sibiu-Pitesti se afla pe reteaua principala de transport putand beneficia de finantare de 85 % din fonduri de coeziune spre deosebire de Sibiu-Brasov care e amplasata pe reteaua secundara de transport avand acces la o finantare europeana mult redusa de doar 15-20 %.
3. Sibiu-Pitesti are o lungime de 159 de kilometri fiind la 2h si 30 minute de autostrada Pitesti-Bucuresti pe cand Sibiu-Brasov are o doar o lungime de 148 de kilometri dar se afla la peste 3h si 34 de minute de cea mai apropiata autostrada, respectiv Bucuresti-Ploiesti.
4. autostrada pe relatia Brasov-Ploiesti nu este inca construita astfel ca valea Prahovei este obligatoriu de traversat inclusiv prin statiunile montane aglomerate.
 
Daca aspectele statistice (trafic mai mare pe Sibiu-Pitesti) si cele financiare un primeaza, se pare ca orgoliile (personale) inving. Ambitia personala a fostului ministru Sova si perpetuata de actualul Ioan Rus sunt mai presus de orice decizie ia Bruxelles-ul cu toate ca banii, culmea, de acolo vin! La fel si directivele! In schimb, noi, in cel mai pur stil romanesc, ne opunem si ne credem mult mai destepti!
 
 

Niciun comentariu: